Tradicionalni pristupi učenju često se temelje na:

  • pasivno primanje informacija putem predavanja i čitanja
  • jednosmjernu komunikaciju i minimalnu interakciju među učesnicima
  • na teoretsko znanje bez jasne veze s praktičnom primjenom

U konačnici, tradicionalni pristupi često zanemaruju emocionalnu angažiranost učesnika i propuštaju stvaranje pozitivne atmosfere za učenje. Sve ovo obično rezultira površnim razumijevanjem, što nije najbolji način za dugoročno usvajanje i zadržavanje novih znanja i vještina. Ovo jasno ukazuje na potrebu istraživanja novih pristupa i metoda kako bismo osigurali učinkovita iskustva učenja.


Postoji bolji način...

Dobra vest je da postoji bolji način! "Training from the Back of the Room (TBR)", predstavlja revolucionarni pristup učenju i obuci koji se temelji na kognitivno neuroznanstvenim načelima i metodama koje potiču aktivno učenje i dugoročno zadržavanje znanja. Zamislite prostoriju za obuku bogatu ilustracijama koje jasno objašnjavaju važne koncepte. Umesto klasičnog rasporeda stolova sa redovima, prostorija je dizajnirana za istraživanje i saradnju. Slajdovi, ako se koriste, su dinamični, puni slika i lako pamtljivi, te podstiču interakciju. Tokom većeg dela treninga ili radionice, učesnici aktivno komuniciraju međusobno, dok trener služi kao vodič na putu učenja. Zvuči dobro, zar ne?

Naravno, ne postoji jedan univerzalni savršen način pristupa učenju i prenošenju znanja. Ipak, važno je imati na umu da neki pristupi učenju su efikasniji od drugih. Bitno je razumeti da postoje tehnike učenja koje ne samo da povećavaju brzinu usvajanja novih informacija već i sposobnost njihove primene i zadržavanja.

Svi koji se bave obukom i podučavanjem, ili drugim riječima, oni koji svakodnevno "rade s ljudskim mozgom" - trebaju imati što je moguće bolje razumijevanje kako ljudski mozga zaista uči. Kako očekivati da ljudi usvoje nova znanja i vještine ako ne razumijemo kako mozak upija, pohranjuje i primjenjuje znanje i infomacije?

The Six Trumps® - 6 moćnih principa učenja...

"Training from the Back of the Room (TBR)" donosi 6 moćnih principa učenja utemeljenih na kognitivno neuroznanstvenim načelima. Ovi principi su nazvani "The Six Trumps®" kao metafora koja potiče iz kartaških igara, gde "trump" karta nadmašuje sve ostale, bez obzira na njihov uobičajeni rang ili vrednost. To je moćan adut koji može preokrenuti tok igre u korist igrača koji ga ima.

"The Six Trumps®" principi su moćan adut za poboljšanje procesa učenja i angažovanja učesnika. Metafora "trumps" se koristi kako bi se istakla ideja da određeni principi ili strategije učenja imaju prednost ili trijumfiraju nad drugim, tradicionalnijim metodama učenja. Svaki od ovih principa predstavlja vrstu "karte" koja može biti "adut" u procesu učenja, čineći ga efikasnijim i kvalitetnijim.


  • Movement trumps sitting - Kretanje, bez obzira na vrstu pokreta, poboljšava snabdevanje mozga kiseonikom, što mu pruža dodatnu kognitivnu stimulaciju. S druge strane, dugotrajno sedenje može otežati razmišljanje i učenje jer smanjuje nivo kiseonika u telu.
  • Talking trumps listening - Učenje je društvena aktivnost. Učimo od drugih i sa drugima. Kada ljudi diskutuju o onome što su čuli, oni procesiraju informacije na tri načina: prvo, slušajući ih; drugo, razmišljajući o njima; i treće, izražavajući ih svojim rečima. Jedan od najboljih načina za učenje je pokušati objasniti novo stečeno znanje drugima, pokušati ih naučiti.

  • Images trump words - Ljudski kapacitet za dugoročno pamćenje slika je gotovo neograničen. Mozak prvo razmišlja u slikama, a zatim u rečima. Slike su moćan alat za učenje i pamćenje. Kada se u proces učenja unesu slike, čak i one jednostavne poput fotografija, priča, metafora i skica koje ljudi crtaju dok prave beleške, ceo pejzaž učenja se menja.

  • Writing trumps reading -Pisanje zahteva angažovanje "celog mozga", što znači da je gotovo nemoguće pisati o jednoj stvari i istovremeno razmišljati o nečemu drugom. Pisanje je takođe multisenzorno iskustvo koje obuhvata kinestetičke, vizuelne i taktilne elemente što dodano doprinosi celokupnom iskustvu učenja. Kada ljudi napišu informacije koje su prethodno čuli, ponovno ih procesiraju. Nadalje, većina ljudi će duže pamtiti sadržaj koji su napisali u odnosu na onaj koji su samo čuli ili pročitali.

  • Shorter trumps longer -Ljudski mozak najbolje uči kada se sadržaj podeli na manje "komadiće" ili segmente informacija. Pažnja opada nakon 10 do 20 minuta, što je važno uzeti u obzir prilikom planiranja isporuke sadržaja. Preporučuje se da se sadržaj podeli na segmente od 10, 15 ili 20 minuta kako bi se održala pažnja i angažovanost. Takođe, između ovih segmenata, korisno je uključiti aktivnosti koje će omogućiti aktivnu primenu ili obradu prethodno prezentovanih informacija i koncepata, što dodatno poboljšava proces učenja i razumevanja.

  • Different trumps same - Ljudski mozak prirodno primećuje stvari koje su drugačije od uobičajenih, predvidljivih ili dosadnih. Stoga je ključno s vremena na vreme uvesti promene tokom procesa učenja - načinu dostave sadržaja, aktivnostima koje učesnici obavljaju ili elementima u okruženju. Ove promene stimulišu pažnju i aktiviraju mozak.

Metafora trump preuzeta iz kartaških igara je odlična, te ću je za kraj pokušati dodatno iskoristiti kako bih istakao važnost primene šest moćnih principa u stvaranju nezaboravnih iskustava učenja

Kartaške igre često su povezivane sa srećom. Međutim, iza svakog uspešnog igrača stoji veština, strategija i duboko razumevanje pravila igre. Slično tome, učenje zahteva mnogo više od puke sreće. Treneri koji su vešti u primeni šest moćnih principa zasnovanih na kognitivno neuroznanstvenim načelima mogu transformisati proces učenja u dinamično i nezaboravno iskustvo koje rezultira usvajanjem i zadržavanjem novih znanja i veština. Ne ostavljajmo učenje slučaju.

Više informacija na:
e-mail: kelavavladimir@gmail.com
mobilni: +381 62 962 87 36