Mnogi treneri često su prilično ekstrovertni i uživaju biti u centru pažnje na pozornici, pod svetlima reflektora. Kada se ova osobina spoji sa tradicionalnim shvatanjem o učenja:

  • Trener je u centru pažnje, govori i deli svoje obimno znanje, dok učesnici sede i pasivno slušaju.

Takav pristup može učiniti da se trener oseća sjajno i kao zvezda, ali istovremeno nije preterano koristan za polaznike koji su došli na trening ili radionicu kako bi zaista učili.

Nauka o mozgu nam otkriva da je pasivno slušanje sadržaja jedan od najmanje efikasnih načina učenja. Dakle, kada trener dominira, polaznici dobijaju manje vredna iskustva učenja koja ne podstiču usvajanje i zadržavanje novih znanja i veština. To ističe važnost stvaranja uravnoteženog okruženja u kojem polaznici aktivno učestvuju i doprinose, čime se osigurava da je fokus na njihovom učenju, a ne na stavljanju trenera u centar pažnje.

Training from the BACK of the Room (TBR) & 4Cs Map model

Training from the BACK of the Room (TBR) je pristup obuci i učenju razvijen od strane Sharon Bowman. Ovaj pristup je temeljen na istraživanju kako ljudski mozak zaista upija, skladišti i primenjuje znanje. Fokusira se na kreiranje interaktivnih brain-friendly iskustava učenja koji se temelje na Accelerated Learning principima.


TBR donosi 4Cs Map model za dizajniranje i vođenje obuka koji se oslanja na prirodne procese učenja ljudi i temelji se na saznanjima o tome kako mozak funkcioniše, obrađuje i zadržava informacije. Ljudski mozak je evoluirao da uči na određene načine, nezavisno od starosti, pola ili kulture.

4Cs Map model nam pomaže da kreiramo iskustva učenja koja donose interakciju, angažovanje, primenu stečenih znanja i refleksiju kao ključne elemente.

Model se sastoji od četiri ključna koraka:

C1 - Connections - se koristi za povezivanje učesnika jednih sa drugima i za povezivanje učesnika sa temom koja se obrađuje. Aktivnosti povezivanja su osmišljene da učesnici urone u temu na psihološki siguran način, pripremajući ih za učenje i razmišljanje o predstojećim informacijama. Istraživanja jasno ukazuju da je ovo korak izuzetno važno kako bismo unapredili proces učenja i zadržavanja informacija. TBR toolbox donosi sljedeće aktivnosti za ovaj korak 4Cs mape:

  • Warm - Up (Pre - Training) Activities: Interview an Expert, Web Hunt, Scavenger Hunt, People and Personal Surveys, Pop Quiz.
  • Fast Pass Activities : Dot Voting, Think It, Then Ink It, Post It, Turn and Talk,Take a Guess.
  • Start - Up Activities: Standing Survey, Wall Writing, Table Talk, Where Do You Stand?, Card Carousel.

C2 - Concepts - sada kada smo sve pripremili, uvodimo nova znanja kroz aktivnosti koje pružaju kratke segmente novih informacija, prošarane sa periodima aktivnog ponavljanja. U ovom koraku, cilj je preneti ključne koncepte i informacije na način koji je jasan i zanimljiv za učesnike. Kroz pažljivo osmišljene aktivnosti, pasivno predavanje se svodi na minimum, a umesto toga se podstiče interakcija i angažovanje učesnika. Učesnici aktivno prihvataju i obrađuju nove informacije na različite načine, koristeći više čula: slušajući, gledajući, govoreći, pišući, crtajući, birajući između različitih opcija, razmišljajući, postavljajući pitanja i dajući odgovore, i tako dalje. TBR toolbox donosi sljedeće aktivnosti za ovaj korak 4Cs mape:

  • Concept Maps: Basic Map, Flow Chart Map, Burger Map, Free Flow Map, Timeline Map.
  • Interactive Lecture Strategies: Rapid Response; Pass That Card; Stand, Stretch and Speak; Beat the Clock; Bend, Breathe, and Write.
  • Jigsaw Activities: One - Person Experts, Table Group Experts, Concept Card Experts, Concept Clinic, Jigsaw Choices.
  • Concept Center Activities: Table Centers. Wall Centers. Discussion Centers, Computer Centers, Learner - Created Centers.

C3 – Concrete Practice - Nakon što su predstavljeni koncepti, učesnici se uključuju u praktične vežbe koje im omogućavaju da primene novo stečeno znanje. Ove vežbe mogu uključivati aktivnosti kao što su simulacije, studije slučaja ili grupne diskusije. Pored što podstiču učenje i zadržavanje informacija, ove aktivnosti takođe omogućavaju treneru da proceni razumevanje učesnika i dobije uvid da li su uspešno preneli poruku.

  • Teach - Back Strategies: Paired Teach - Back, Table Teach - Back, One - Legged Teach - Back, Improv Teach - Back, Circle Teach - Back.
  • Skills - Based Activities: In - Room Mentoring, Each Teach, Rounds and Repetition, Table Demonstrations, Skills - Based Game Shows.
  • Learner - Created Games: Card Games, Grab and Gab, Cooperative Jeopardy, Ball Toss, Group Scavenger Hunts.

C4 - Conclusion - Zadnji korak u modelu je zaključivanje i refleksija. Učesnici imaju priliku da sumiraju naučeno, postavljaju pitanja i razgovaraju o tome kako će primeniti svoje novo znanje u praksi.Ovaj korak omogućava učesnicima da pažljivo razmisle o onome što su naučili, identifikuju šta im je najvažnije u vezi s tim, da shvate šta će uraditi sa novim znanjem i da proslave svi zajedno.

  • Evaluation Strategies: Where Do You Stand?, Four - Square Feedback, Four - Square Levels of Learning, May We Quote You?, Email Blast.
  • Celebration Activities: Make and Take, Certificate Car Wash, Circle Celebration, I Like My Neighbour, Walk and Talk.

Kada malo bolje pogledamo, 4Cs nam pruža jednostavan način da osiguramo dizajniranje i isporuku interaktivnih brain-friendly iskustava učenja koje učesnike stavljaju u centar pažnje, s ciljem podsticanja usvajanja i zadržavanja novih znanja i veština. Uz to, trener preuzima ulogu facilitatora umesto predavača, vodeći učesnike kroz proces učenja i podstičući njihovo aktivno učešće i saradnju.

Više informacija na:
e-mail: kelavavladimir@gmail.com
mobilni: +381 62 962 87 36